آموزش کودکان

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای کاهش اضطراب ناشی از کرونا و قرنطینه در کودکان چه باید کرد؟

این روزها همه‌گیر شدن ویروس کرونا، موضوعی است که تمامی رده‌های سنی اعم از کهنسالان، بزرگسالان و کودکان را تحت الشعاع قرار داده است و  تاثیراتی مانند از دست دادن خویشاوندان، درگیر شدن با اضطرابهای مختلف به خصوص اضطرابِ بیماری و اضطرابِ از دست دادن و چالشهای قرنطینه شدن را به همراه داشته است.

اما لازم است در این بین  تاثیر قرنطینه‌ خانگی بر روی کودکان و چگونگیِ ایجاد یک ارتباط موثر با آنان و کم کردن اضطرابها و چالشهایشان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کودکان متناسب با سن، تفاوتهای مغزی و میزان رشدشان تفاوتهایی با بزرگسالان دارند؛ از جمله‌ این تفاوتها میتوان به وابستگی آنان به والدین برای فهم جهان، نگاه و جهان بینی کودکان نسبت به وقایعِ در حال وقوع و ناتوانی آنان در ابراز احساساتشان اشاره کرد.

بزرگسالان، برخلاف کودکان، به‌دلیل کامل شدن بافت عصبی مغز و داشتن قابلیتهایی چون تفکر منطقی و تفکر انتزاعی می‌توانند اخبار را به‌صورت تمام و کمال درک و هضم کنند و جنبه‌های مختلف آن را بسنجند و اگر دچار اضطراب شوند راههای درست یا غلطی برای تخلیه‌ی اضطراب خود خواهند یافت اما کودکان به دلیل تفاوتهای ذکر شده، در دوره‌ قرنطینه‌ خانگی، شرایط حساستری را نسبت به بزرگسالان تجربه می‌کنند.

از جمله مسائلی که ممکن است برای کودکان ایجاد شود، میتوان به:

اضطرابِ جدایی از عزیزان، اضطرابِ بیماری و یا اضطراب فراگیر اشاره کرد علاوه بر این والدین در این دوره با چالشهایی اعم از بهانه‌گیری کودکان، استفاده‌ بیش از حد کودک از تلویزیون یا تبلت و دیر به خواب رفتن کودکان مواجه خواهند شد.

برای جلوگیری از اضطراب کودکان چه کنیم؟

جهت پیشگیری از دچار شدن کودک به اضطرابهای ذکر شده، لازم است به جملاتی که در محیط کودک تکرار میشود توجه به سزایی داشته باشیم. اگر والدین از جملاتی مانند "این ویروس آدمها رو میکشه" ، "نباید بریم دیدن مامان بزرگ و بابا بزرگ چون اونها ضعیف هستن و ممکنه زودتر مریض بشن" را در محیط منزل تکرار کنند یا به صورتی که کودک متوجه شود اخبار را دنبال کنند، به سلامت روان کودک آسیب خواهند رساند.

برای معرفی ویروس کرونا و توضیح شرایط قرنطینه به کودکان میتوان چنین عمل کرد:

در شرایطی آرام و هنگامی که والدین و فرزند در آرامش به سر میبرند او را به صرف خوراکی مورد علاقه‌اش دعوت کنند و برای لحظاتی با یگدیگر به گفتگو بنشینند، قبل از هر چیز یک اسم خنده‌دار و جالب برای این دوران انتخاب شود؛ هر چیزی جز "کرونا" و "قرنطینه"!

قبل از هر چیز یک اسم خنده دار و جالب برای این دوران انتخاب شود. هر چیزی جز "کرونا" و "قرنطینه"!

جملاتی که در حین گفتگو با کودک استفاده میکنیم لازم است به دور از هر جمله‌ اضطراب دهنده‌ای باشد و بهتر است به کمک مثال‌های عینی شرایط را به او توضیح دهیم تا برای کودک قابل فهم باشد.

نمونه‌ی جملات کاربردی:

"بعضی وقتا که بیرون برف میباره و یخبندون میشه ما تصمیم میگیریم برای اینکه روی یخ سر نخوریم و بدنمون سالم بمونه، تو خونه‌ی گرممون بمونیم و وقتی که یخبندون تموم شد بریم بیرون".

یا "گاهی که هوا خیلی گرم میشه مثل ظهرهای تابستون که تاب و سرسره خیلی داغ میشن و ممکنه دست ما رو بسوزونن، ما تصمیم میگیریم که منتظر بشیم تا هوا خنکتر بشه و وقتی بریم بیرون که هم سالم بمونیم و هم بهمون خوش بگذره".

"الان یخبندون نیست و هوا هم خیلی گرم نیست اما یه چیزی مثل یخبندون و گرما، توی هوا و روی وسایل پارک هست؛ ما برای سلامتی‌مون فعلا تصمیم گرفتیم خونه بمونیم و با هم سرگرم باشیم. تا اون موقع میتونیم تو خونه با هم خوش بگذرونیم و برای خودمون برنامه‌ریزی کنیم."

خیلی مهم است که به جای واژه "بیماری" از واژه "سلامتی" و به جای جمله "اگه بریم بیرون کرونا میگیریم!" از جمله‌ "اگه بمونیم تو خونه مون سالم میمونیم" و به جای "بیرون ناامنه" از "خونه مون امنه" استفاده کنیم.

علاوه بر این بسیار مهم است که به کودک بفهمانیم این دوره تمام خواهد شد و تا همیشه ادامه نخواهد داشت. این نکته به کم شدن اضطرابهای او کمک خواهد کرد؛ جمله‌ کمک‌کننده برای انتقال این مفهوم: "ما تا زمانی که اخبار به ما بگه بیرون امنه، تو خونه میمونیم." یا "وقتی اخبار اعلام کنه که بیرون امنه با هم میریم پارک و بازی میکنیم".

برای توضیح مراقبت از خود و دست ندادن و نبوسیدن دیگران نیز میتوان از این جملات استفاده کرد: "این روزا ما مثل وقتایی که آدما سرما میخورن و همو بغل نمیکنن و نمیبوسن، لازمه که برای سلامتی خودمون کمتر به دیگران نزدیک بشیم اما وقتی که این دوران تمام بشه میتونیم دوباره مثل قبل به کسایی که دوسشون داریم نزدیک بشیم."

به صورت کلی از "واژگان و جملات با بار معنایی مثبت" به جای "واژگان و جملات با بار معنایی منفی" استفاده می‌کنیم.

ویروس کرونا , حقوق کودک ,

استفاده از فرصت خانه‌نشینی برای بهبود روابط فرزندان و والدین

در دنیای امروز به علت مشغله‌های فراوان روزمره‌ مادران و پدران، سردی رابطه عاطفی بین والدین و کودکان مشاهده می‌شود؛ پدران و مادران می‌توانند از این شرایط نهایت استفاده را کرده و با فرزندان خود رابطه‌ای که در گذشته احتمالا زمان آن را نداشتند، بسازند و با او وقت بگذرانند یا رابطه‌ای که در گذشته داشتند را بهبود بخشند چرا که ما هیچ فرصتی اینچنین را نخواهیم یافت تا روزها در کنار فرزند خود بوده و روی استحکام رابطه خویش سرمایه‌گذاری کنیم.

والدین به علت شرایط پیش آمده این امکان را دارند تا از تهدیدی که میتواند باعث آشفتگی و اضطراب آنها و فرزندشان شود، استفاده کنند تا آن را به فرصتی تبدیل کنند و به سلامت روان خود و خانواده کمک کنند و لازم است به خاطر داشته باشند که مسئولیت به دنیا آمدن فرزندان با پدر و مادر است و کودک در هر شرایطی مخصوصا شرایط سخت این چنینی به کمک و همراهی پدر و مادرش نیازمند است؛ کودکان جز پدر و مادرشان هیچ کس را در تمام دنیا ندارند تا تکیه‌گاهشان باشد.

ویروس کرونا , حقوق کودک ,

چالشهای والدین و کودکان درباره‌ی زمان خواب و بازی بیش از حد با موبایل یا دیدن تلویزیون

نکته ای که در این زمینه لازم است به آن دقت شود این است که بزرگسالانی که توان برنامه‌ریزی و پر کردن زمان خود را دارند، در شرایط کنونی برنامه روزمره خود را از دست داده‌اند و این بهم ریختگی نظم و ترتیب موجب آشفتگی آنان شده است، حال تصور کنیم کودکانی که توانایی برنامه‌ریزی و پر کردن ساعات خود را ندارند، چه گیجی و آشفتگی عجیبی را ممکن است تجربه کنند.

کودکان قبل از دوران قرنطینه برنامه روزانه مشخصی داشتند مثل: به مهد کودک رفتن و بازگشتن و صرف ناهار با خانواده و رفتن به کلاسهای فوق برنامه یا دیدار فامیل. در این دوره کودکان به دلیل بی برنامه‌گی احتمالا بهانه گیری‌هایی خواهند داشت و یا عادات نامناسبی را پیدا خواهند کرد. برای جلوگیری و رفع این مسایل میتوانیم برای دوران قرنطینه برنامه‌ریزی کنیم.

نکاتی که لازم است به آنها توجه شود:

زمانی که برای کودک گذاشته میشود توسط پدر و مادر تقسیم شده تا پدر یا مادر هم بتوانند زمانهای خالی خود را جهت انجام کارهای شخصی داشته باشند.

از ابتدای روز یعنی هنگامی که بیدار میشویم تا وقت خواب، برنامه‌ریزی نسبتا مشخصی داشته باشیم.

این برنامه روزانه میتواند ترکیبی از فعالیتهای مورد علاقه کودک و والدین باشد.

برنامه‌ریزی ذکر شده، متناسب با سن کودک به دو صورت میتواند باشد:

کودکی که سواد ندارد: میتوانیم جهت برنامه ریزی جدولی را طراحی کرده و در مقابل هر یک از ساعات روز یک فعالیت را به صورت نمادین نقاشی کنیم (مثل: آماده کردن صبحانه، خوردن ناهار، لگو بازی؛ توپ بازی با بابا، سالاد درست کردن برای شام و ...). درست است که ما برای بخشهای مختلف برنامه پیشنهاد میدهیم ولی حتما نظر کودک را درباره ی برنامه ریزی انجام شده به صورت مرحله به مرحله، پرسیده و اعمال میکنیم.

کودکی که سواد دارد: برای این دوره ی سنی از خود کودک میخواهیم تا بگوید برنامه ی روزانه را چطور پر کنیم و ما هم نظر خود را به او گفته و با هم برای برنامه تصمیم گیری کنیم (علاوه بر نوشتن برنامه میتوان از نقاشی در صورت تمایل کودک و یا برچسبهایی برای تزیین برنامه روزانه استفاده کرد).

در این برنامه تمامی کارهایی که از کودک در آنها کمک میگیریم و برنامه هایی که مختص کودک میباشد را جای میدهیم. سعی شود در طول روز حداکثر یک ساعت را به بازی با تبلت و یک ساعت را به تلوزیون اختصاص داده و مابقی آن را کودک با یک انسان وقت بگذراند و نه یک شیء. انسان موجودی اجتماعی ست و نیاز به ارتباط با انسانها دارد. در شرایط فعلی که کودکان نمیتوانند با همسالان خود وقت بگذرانند، والدینی که برای کودک وقت نمیگذارند و انرژی کودک را تخلیه نمیکنند نمیتوانند از کودک توقع داشته باشند با موبایل بازی نکند یا تلوزیون نبیند و یا دیر به تخت خواب نرود!

پیشنهادهای کرونایی!

ساختن کاردستی

آشپزی و کیک پزی مشترک

تغییر دکور یک اتاق برای بازی فوتبال و..

تهیه رنگ انگشتی و استفاده از آن در حمام

چسباندن کاغذهای بزرگ به یک دیوار برای کشیدن نقاشی

کمک گرفتن از کودک (در حد توان او) برای کارهای منزل و پخت غذا و ...

گوش دادن موسیقی در هنگام انجام تمیزکاری منزل و تبدیلِ یک کار خسته کننده به یک کار جذاب

والدین لازم است مراقب سلامت روان خود باشند: به جای ترسیدن، از دستورالعملها پیروی کنیم

اگر به صورت وسواس گونه اخبار و آمار مرگ و میر کرونا را چک میکنید حتما برای این موضوع راه حلی بیابید و آن را متوقف کنید. درست است که اضطراب اگر در سطح متعادل قرار بگیرد به شما جهت مراقبت از خویشتن و سالم ماندن کمک میکند اما اگر از سطحی بالاتر برود زندگی افراد را مختل کرده و کارکرد خود را از دست خواهد داد. بنابراین اگر از دستورالعملها و مراقبتهای لازم اطلاع دارید و در قرنطینه ی خانگی هستید، بررسی اخبار و خواندن و شنیدن آن نه تنها به شما کمک نمیکند بلکه موجب بهم ریختن آرامش شما خواهد شد. اگر به دلیلی تمایل به پیگیری اخبار هستید و راهی برای کنترل خود نیافتید، دقت کنید تا در هنگام شنیدن و یا خواندن اخبار تحت هیچ شرایطی کودک در جریان اخبارِ اضطراب دهنده قرار نگیرد تا این دوران را با آرامش طی کند.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید

  • هادی احمدزاده
  • ۰
  • ۰

بیماری کرونا موجب ایجاد احساساتی نظیر اضطراب، استرس و عدم اطمینان می گردد. این احساسات به ویژه در میان کودکان و نوجوانان، در سنین مختلف، بیشتر دیده می شوند. اگرچه کودکان به طرق مختلف به این احساسات واکنش نشان می دهند اما بطور کلی در مواجه با رویدادهایی همچون تعطیلی مدارس و لغو برنامه ها و دوری از دوستان ، بیش ازپیش به حمایت های عاطفی نیاز دارند.

ما با روانشناس متخصص نوجوانان، نویسنده کتابهای پرفروش و ستون‌نویس ماهنامه نیویورک تایمز دکتر لیزا دامور درباره اینکه چگونه می‌توانید شرایط در خانه را حین این «تجربه جدید و گذرا» عادی‌سازی کنید، صحبت کرده‌ایم.

 

۱. برای صحبت با فرزندتان پیش‌قدم شوید و با آرامش درباره بیماری صحبت کنید

دکتر دامور توصیه می کند که «والدین بایستی در صحبت با فرزندان خود درباره بیماری کرونا و نقش مهمی که  وی در حفظ سلامتی خود دارد، پیش قدم شده و با آرامش در این باره با آنها صحبت کنند. به آنها بگویید که شاید خود شما یا هریک از اعضای خانواده نشانه‌های بیماری را که اغلب هم شبیه سرماخوردگی عادی یا آنفولانزاست، در خود احساس کنید، و نیازی نیست که از این احتمال ترس بی‌مورد به خود راه دهند. والدین باید فرزندان خود را تشویق کنند که اگر حالشان خوب نیست یا اگر احساس نگرانی درباره این بیماری دارند با آنها صحبت کنند و کمک بخواهند.»

«بزرگسالان باید این واقعیت را که کودکان ممکن است درمورد این بیماری عصبی و نگران باشند،  درک نموده و با کودکان همدلی کنند. به  فرزندان خود مرتباً اطمینان بدهید که بیماری کرونا به خصوص برای کودکان و نوجوانان معمولاً خفیف می‌باشد. همچنین به خاطر داشته باشید که نشانه های بیماری کرونا قابل درمان هستند. همینطور می‌توانیم به کودکان یادآوری کنیم که کارهای موثر زیادی می‌توانیم انجام دهیم که هم خود و هم دیگران را ایمن نگه‌داریم و احساس کنیم که  بر شرایط بوجود امده مسلط هستیم، از جمله شستشوی مرتب دستها، لمس نکردن صورت و حفظ فاصله اجتماعی.»

«کار دیگری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که از فرزندان خود بخواهیم به دیگران و شرایط سایر افراد فکر کنند. مثلاً می‌توانیم به فرزندمان بگوییم: "ببین می‌دانم که واقعاً نگران ابتلا به این بیماری هستی، ولی این که از تو می‌خواهیم این کارها را انجام بدهی، دستهایت را بشویی و در خانه بمانی، برای این است که به این ترتیب، درواقع از سایر افراد جامعه‌مان مراقبت کرده‌ایم. یعنی این که ما به اطرافیان مان فکر می‌کنیم و اهمیت می‌دهیم.»

 

۲. یک برنامه منظم روزانه داشته باشید

دکتر دامور می‌گوید: «کودکان نیاز به برنامه منظم روزانه دارند.. همین و بس. و  آنچه همه ما باید هرچه سریع‌تر انجام بدهیم، تهیه یک برنامه منظم روزانه است تا به همه ما در انجام کارهای روزانه کمک نماید. به والدین موکدا توصیه می‌کنم که برنامه روزانه منظمی  برای فرزندان خود درنظر بگیرند که شامل زمان بازی و استفاده از موبایل و ارتباط با دوستان‌شان نیز باشد، و حتماً زمانهایی برای دوری ازتکنولوژی و کمک در کارهای خانه درنظر داشته باشند. باید فکر کنیم که چه چیز برایمان با‌‌‌ارزش است و برنامه منظم مورد نظرمان را طبق آن ارزش‌ها وضع کنیم.

حفظ یک برنامه منظم و قابل پیش بینی می تواند در کودکان احساس آرامش خاطر بوجود اورد، به نحوی که بدانند چه زمان باید به کارهای ضروری بپردازند و چه زمان را به بازی سپری کنند.

دکتر دامور پیشنهاد می‌دهد که درکارها فرزندان‌تان را نیز مشارکت دهید. «برای کودکان 10 و 11 ساله یا بزرگتر، پیشنهاد می‌کنم که از خود کودک کمک بگیرید و برنامه روزانه را با هم طراحی کنید. (پیشنهاد می‌کنم برنامه روزانه کودکان 10 و 11 ساله و یا بزرگتر را با مشارکت خودشان تنظیم نمایید،) با آنها درمورد کارهایی که باید در برنامه روزانه‌شان انجام دهند، صحبت کنید و ببینید که آنها چطور برای خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند. درمورد بچه‌های کوچکتر، بسته به این که چه کسی مراقب آنهاست (چون ممکن است که هر دو والد در خانه نباشند) طوری برنامه‌ریزی کنید که همه کارهای مهمی  که باید انجام شود درنظر گرفته شوند: تکالیف درسی و تمام کارهای خانه که باید در آن کمک کنند. درمورد برخی خانواده‌ها به نظر می‌رسد که شروع انجام برنامه از ابتدای صبح برای فرزندان بهتر است. ولی بعضی خانواده‌ها ممکن است ترجیح بدهند که کمی دیرتر شروع کنند تا بتوانند بیشتر بخوابند و از خوردن صبحانه در کنار هم لذت ببرند.» والدینی که در طی روز نمی‌توانند بر فعالیت‌های فرزندان خود نظارت داشته باشند ، می‌توانند با هم فکری با مراقب کودک  برنامه مناسبی برای کودک تهیه نمایند. هماهنگ کنند که چطور به نحو بهتری برنامه‌ریزی کنند.

«فرزندان خود را از حمایت کنید، انتظار این را داشته باشید که به‌خاطر از دست دادن زندگی عادی و روزمره‌شان خیلی غمگین و خسته شوند، و سعی کنید شرایط را برای آنها عادی کنید.»

۳. بگذارید فرزندتان احساسات خود را بروز بدهند

با تعطیلی مدارس، تفریحات داخل مدرسه، کنسرتها، مسابقات ورزشی و فعالیت‌هایی که بچه‌ها پیش از این در آن شرکت می کردند، لغو شده و بنابراین کودکان به دلیل دست دادن تمام این فعالیت ها احساس نا امیدی می کنند.. مهمترین توصیه دکتر دامور این است که اجازه بدهید فرزندان‌تان غمگین باشند. «در زندگی یک نوجوان، از دست دادن اینها غم بسیار بزرگی است، بسیار بزرگتر از آنچه که ما به‌عنوان افراد بزرگسال دارای تجربه ممکن است احساس کنیم. بنابراین، آنها را از لحاظ عاطفی حمایت کنید، انتظار این که به‌خاطر از دست دادن زندگی عادی و روزمره‌شان خیلی غمگین و خسته شوند را داشته باشید و سعی در عادی کردن شرایط کنید.» در چنین شرایطی، همدلی و حمایت بهترین راه است. 

 

۴. درمورد آنچه می‌شنوند و می‌دانند با هم صحبت کنید

اطلاعات نادرست زیادی در باره بیماری کرونا در حال انتشار است. " از کودک در مورد اطلاعاتی که در مورد بیماری شنیده است، سوال بپرسید و میزان درستی این اطلاعات را بسنجید. صرف ارائه اطلاعات صحیح به کودک کافی نیست، چرا که ممکن است کودک اطلاعات جدید را با برداشت های نادرست قبلی ترکیب نماید. سعی نمایید دانسته های قبلی کودک را بفهمید، انها را اصلاح وتکمیل نمایید.

اگر فرزندتان سوالی پرسید که جوابش را نمی‌دانید، به‌جای حدس زدن، از این فرصت استفاده کنید و با هم به دنبال پاسخ بگردید. از وبسایت‌های سازمان‌های معتبری نظیر یونیسف و سازمان جهانی بهداشت به عنوان منابع اطلاعاتی استفاده کنید.

بسیاری از کودکان در مدرسه یا در دنیای مجازی  به خاطر بیماری کرونا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. مهم است که فرزندان‌تان بدانند که اگر مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، شما همیشه پشتیبان آنها هستید. دکتر دامور می گوید: «کمک خواستن از دیگران بهترین راه مواجهه با هر نوع آزار و قلدری است. نباید از بچه‌ها و نوجوانانی که مورد آزار و قلدری قرار گرفته‌اند انتظار داشته باشیم که به تنهایی درمقابل چنین سوء‌رفتارهایی از خود دفاع کنند، بلکه باید آنها را تشویق کنیم که از دوستان و بزرگسالان کمک و حمایت بخواهند».

 

۵. ایده‌هایی برای معطوف کردن حواس کودکان به کارهای دیگر

اگرفکر می‌کنید کودکان‌تان در هضم احساسات دشوارشان با مشکل رو‌به‌رو هستند، برای ایجاد راه‌حل ازخود کودک سرنخ بگیرید. سعی کنید میان زیاد صحبت کردن درباره احساسات و یافتن موضوعاتی برای معطوف کردن حواس او به امری دیگر، تعادل برقرار کنید. هر چند روز یک‌بار یک بازی خانوادگی انجام دهید یا با همدیگر آشپزی کنید. دکتر دامور از آماده‌کردن شام برای برقراری ارتباط با دختران خود استفاده می‌کند: «ما تصمیم گرفته‌ایم که گروه ‌بندی کنیم و هر شب یک تیم به صورت چرخشی مسئول آماده کردن شام برای کل خانواده می‌شود.»

درمورد نوجوانان و استفاده مداوم از اینترنت انعطاف‌پذیرتر باشید، ولی آنها را کاملا به حال خود رها نکنید . دکتر دامور توصیه می‌کند که با نوجوانان رو راست باشید و به آنها بگویید که درک می‌کنید در این شرایط زمان بیشتری دارند، ولی دسترسی بی‌وقفه به صفحات مجازی و رسانه‌های اجتماعی هم ایده چندان خوبی نیست. از نوجوان خود بپرسید: «به نظر خودت چه کار باید بکنیم؟ یک برنامه‌ریزی برای خودت انجام بده و با هم در موردش صحبت کنیم تا من هم نظر خودم را بگویم.»

 

۶. رفتار خود را مدیریت کنید

دکتر دامور می‌گوید: «بطور یقین والدین نیز احساس اضطراب می کنند و فرزندان از حالات و احساسات آنها الگو می‌گیرند. من از همه پدرها و مادرها می‌خواهم، تا حدی که می‌توانند اضطراب و نگرانی‌های خود را مدیریت کنند و این نگرانی ها را بیش از حد در حضور فرزندان خود بروز ندهند. این دقیقا یعنی خوددار بودن و کنترل کردن احساسات، که گاهی کار بسیار سختی است، به خصوص اگر این احساسات در آنها هم بسیار شدید باشد.»

بچه‌ها برای احساس ایمنی و امنیت، به والدین خود متکی هستند. «این مهم است که به خاطر داشته باشیم که کودکان همچون مسافرین اتومبیلی هستند که ما راننده آن هستیم.  بنابراین حتی اگر احساس اضطراب می‌کنید،  اجازه ندهید که سایر مسافران احساس ناامنی کنند.»

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید

  • هادی احمدزاده
  • ۰
  • ۰

قرنطینه خانگی و تعطیلی مدارس، روزهای ملال آور و خسته کننده‌ای را برای کودکان بدنبال داشته است. کودکانی که تا پیش از شیوع کرونا هم مهدکودک و مدرسه می‌رفتند و هم در پارک‌ها و در جمع دوستانشان شادمانه بازی و ورزش می‌کردند، اکنون چندماهی است که در چهاردیواری خانه محبوس شده‌اند.

هرچند در این مدت بهانه‌گیری های مداوم برخی کودکان تعداد زیادی از والدین را کلافه کرده، اما والدینی هم هستند که با کمی خلاقیت و صبر و حوصله برای پرکردن اوقات فراغت کودکانشان و متوقف نشدن فعالیت‌های آموزشی‌شان تلاش می‌کنند.

آموزش  به کودکان توقف ناپذیر است

 

 

 

 به گزارش ایسنا، دکتر حسن کُردی پژوهشگر پست دکتری رشد حرکتی کودکان در این میزگرد مجازی، با اشاره به همه گیری بیماری کرونا از اواخر سال گذشته، اظهارکرد: شیوع این بیماری بسیاری از فعالیت‌های آموزشی و از جمله آموزش به کودکان را تحت الشعاع خود قرار داده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه آموزش کودکان همواره در جمع است و کودکان از هم یاد می گیرند، برای همین با شیوع بیماری کرونا و ممنوع شدن تجمعات، آموزش این گروه با چالش هایی مواجه شد، اما موضوع مهم این است که آموزش و یادگیری به کودکان هیچگاه قابل توقف نیست و باید ادامه داشته باشد.

این پژوهشگر حوزه رشد حرکتی کودکان تصریح کرد: هرچند افرادی هستند که معتقدند در شرایط کنونی امکان آموزش به کودکان و جود ندارد و حتی عنوان می‌کنند که آموزش به کودکان در چنین شرایطی چه ضرورتی دارد، اما باید بدانیم که آموزش و یادگیری برای کودکان قطع شدنی نیست.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش به کودکان در زمان شیوع کرونا، در پاسخ به اینکه این نوع از آموزش ها از چه سنی می‌تواند اجرایی شود و هر کودک چه مدت زمانی می تواند در مقابل تلویزیون، تبلت و موبایل قرار بگیرد، گفت: متخصصانی که در حوزه آموزش به کودکان در دنیا فعالیت می‌کنند، درحال بررسی این موضوع هستند، اما برای رسیدن به پاسخی برای این سوال باید معیارهایی را مورد توجه قرار داد.

کردی افزود: تا پیش از شیوع بیماری کرونا تعدادی از کشورهای دنیا مدلی را برای فعالیت 24 ساعته کودکان زیر پنج سال پیشنهاد دادند که در آن میزان فعالیت جسمانی، فعالیت کودکان در فضای مجازی، خواب و... آنها مشخص شده است. در این برنامه تاکید شده کودکان در سنین سه تا پنج سالگی 180 دقیقه  و کودکان بین پنج تا 17 سال باید 60 دقیقه در طول روز فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند.

پژوهشگر پست دکتری رشد حرکتی کودکان افزود: پیش از شیوع کرونا بررسی هایی در 49 کشور دنیا انجام شد که نشان می داد تنها 10 درصد از کودکان این کشورها معیار بالا را رعایت می کنند که باتوجه به اینکه در آن زمان کودکان فرصت مدرسه رفتن، تفریح در فضای باز و رفتن به باشگاه را داشته‌اند، وضعیت خوبی را نشان نمی‌داد و اکنون که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده و بسیاری از کودکان در قرنطینه هستند، انتظار می‌رود عدم فعالیتشان بیشتر شده باشد.

وی با بیان اینکه کم تحرکی کودکان می‌تواند عواقب و پیامدهای منفی زیادی را برای سلامت جسم  و روح آنها به همراه داشته باشد، تاکید کرد: کم تحرکی کودکان در شرایط کرونایی ماه‌های اخیر قطعا روی کیفیت خواب آنها نیز تاثیرات خود را گذاشته و باعث اختلال در خواب آنها می‌شود.

کردی با بیان اینکه اختلال و کاهش مدت زمان خواب کودکان احتمال بیش فعال شدن آنها را افزایش می‌دهد، گفت: بنابراین به خانواده ها توصیه می‌شود الگوی خواب کودکان که برای نوزادان صفر تا سه ماهگی 14 تا 17 ساعت، سه ماهگی تا یک سالگی 12 تا 16 ساعت، یک سالگی تا دوسالگی یازده تا 14 ساعت و سه تا پنج سالگی 10 تا 14 ساعت است را حتما رعایت کنند.

وی یادآورشد: به خانواده ها تاکید می‌کنیم که در این ایام کودکان خود را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به فضای باز ببرند و حتی می‌توانند با رعایت فاصله بصورت دو نفری با کودکان دیگر بازی کنند.

کردی عنوان کرد:  همچنین برای مدت زمانی که کودکان می‌توانند در معرض تلویزیون، تبلت و موبایل قرار بگیرند نیز شاخصه هایی تعیین شده است، از جمله اینکه برای کودکان زیر سه سال صفر دقیقه و برای کودکان دو سال و دو سال روبه بالا یک تا دو ساعت آموزش انلاین و آفلاین در روز در نظر گرفته اند.

وی ادامه داد: البته برخی از کشورها سخت گیرانه ترعمل کرده و اعلام کرده اند که قرار گرفتن کودکان زیر دو سال در معرض فضای مجازی صفر دقیقه و کودکان بالای دو سال باید حداکثر یک ساعت باشد.

پژوهشگر پست دکتری رشد حرکتی کودکان در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای کودکان زیر دوسال چگونه می توان آموزش مجازی داشته باشیم، گفت: باتوجه به اینکه این کودکان به همراه پدر و مادر خود زندگی می‌کنند، برای همین توصیه می‌شود که آموزش به والدین انجام گیرد و از طریق آنها به فرزندشان منتقل شود.

وی متذکرشد: متاسفانه حدود دو سوم از کودکان و حدود 90 درصد از خانواده ها این معیار را رعایت نمی‌کنند و کودکان مدت زمان زیادی را در معرض فضای مجازی قرار می‌گیرند.

کردی خاطرنشان کرد: برای کودکانی هم که تمایلی برای آموزش های آنلاین و آفلاین فضای مجازی ندارند توصیه می‌شود که پدر و مادر، کودکانشان را همراهی کنند و آموزش ها را در قالب بازی به آنها یاد بدهند. صبور باشند و خودشان هم تحرک داشته باشند تا الگویی برای کودکانشان شوند.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید

  • هادی احمدزاده